måndag 22 augusti 2011

PR, Media och valrörelser

Medias roll i vilka frågor som ett val handlar om får aldrig underskattas. Den tid då 
människor hade kristallklara och enkla alternativ att välja mellan är sedan länge förbi. 
Komplexiteten och mångfalden i snart sagt varenda samhällsfråga gör att bara ett fåtal är
 insatta nog i en eller flera frågor för att verkligen kunna välja vist.
När det dessutom är så att väljarna inte tar ställning i ett antal olika sakfrågor utan tar

 ställning för ett eller annat parti som i sig kan ha en bred palett av ställningstaganden i 
sakfrågorna och som inte med säkerhet kan veta hur de kommer att agera om de blir valda, 
för det är inte ideella lösningar som blir verklighet utan faktiskt möjliga, ja då kompliceras 
väljarens tillvaro ytterligare.

Den besvikelse många väljare upplever efter allt valfjäskande och alla vallöften är just en 

produkt av att propaganda och eller PR sidan av ett val är så betydande.

De som alltså väljer hur valrörelsens mediala angrepp på medborgarnas tankevärld ser ut bär 

en stor del av ansvaret för vad valet kommer att handla om, alldeles oavsett vad valet 
borde handla om. Göran Persons ryktbara fiasko i det svenska valet för några år sedan är ett
 bra 
exempel. Han trodde inte att arbetslöshetsfrågan var viktig. Så M kunde bli det nya 
arbetarpartiet och den politiska lavinen under HSB (hans om bestämde) blev massiv.

De som la tillrätta partiets propaganda inför det valet har kanske sparkats i tysthet, 

vad vet jag. Men mera troligt är att de inte har sparkats alls. Att slå ihjäl budbärare
för att de kom med dåliga nyheter inträffar altmera sällan sedan PR blev en maktfaktor,
sedan media blev tredje statsmakten.

Media är en av de styrfaktorer som håller demokratin i schack.

Sigmund Freuds borson Edward Louis Bernays är en av den moderna propagandans fäder. 

Bosatt i USA skapade han nästan på egen hand ett antal oerhört framgångsrika propaganda
koncept.  Jag citerar en av hans teser: 

In his famous book Propaganda he declared that a major feature of democracy was the manipulation of the mass mind by media and advertising.



Översatt: '
En av de dominerande faktorerna i en demokrati är manipulationen av massans tankeverksamhet via annonser och medier.'


Bernays åstadkom bland mycket annat genom skicklig propaganda att den amerikanska kvinnan började röka. Och även en hel del åländska fortsätter, mot bättre vetande..  


PR, annonser och Propaganda  samt innehållet i den ständiga lobbyverksamheten granskas dåligt medan valkampanjerna pågår. Först i eftersnacket analyserar man hur det kom sig att den eller den frågan blev dominerande.  Men då är det redan för sent. Situationen på Åland är denna: de verkliga alternativen saknas, därmed tvingas valkampen att skapa konstlade motsättningar, skenfrågor och desarmerade tankebomber istället för att skapa konsensus omkring  riktigt viktiga frågor.'


Känslomässigt praktgods som svenskans ställning döljer frågan om nödvändigheten att globalisera Åland för att överleva i en alltmer hårdnande konkurrens: inte svenska eller finska, utan: internationalisering, fler som kan många språk alltså. Även finska och ryska.


Självständighet kan inte förekomma där man inte är självförsörjande. Åland lever i betydande grad av taxfree försäljning och pengaspel via nätet, den sker bland annat på färjelinjer som i sin tur är en förutsättning för smuggling av både kvinnokön, narkotika och annan kontraband. Men dessa bakomliggande verkligheter är tabu i valretoriken, av ytterst förklarliga skäl. Ingen vill stå upp i en rank eka. Man biter inte den hand som föder en.


Göran Person myntade uttrycket: 'Den som är satt i skuld är aldrig fri.' Självständighet för Åland är en vacker myt så länge vi är bundna till att bedriva verksamheter som i sig är mer än lite tveksamma. Att vara tvungen till att prostituera sig för att överleva är slaveri, och ur det växer inget självstyre i utsträckt mening.


Hur valpropagandan ser ut i år visar sig dag för dag. Vilka frågor som är de verkligt viktiga visar sig, kanske. Men ett är säkert: efter valet kommer en del av valets 'viktiga frågor' ha visat sig vara snömos och svålflott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar