lördag 15 oktober 2011

dagen före valet

Så har då den sista packen flygblad för de hundratals kandidaterna gått till återvinning via väljarnas händer. Hur många ansikten har fastnat mellan fingrarna och sitter kvar när röstsedeln skall läggas i kuvert? Tja  bara en sak är säker, bara ett fåtal av alla som känt sig kallade kommer att tillhöra de utvalda.


Hur många som ännu idag lördag inte bestämt sig för ens vilket parti de skall rösta på än mindre vilken kandidat har det lite brydsamt. Det blir en del 'hit och dit' i morgon dårå..


Hur ska man rösta? Bortsett då från det uppenbara 'RÖSTA PÅ OSS' lägg till valfri partibeteckning, så handlar ju det om hur tydliga alternativen varit, och det har de nog inte i alla delar, det beror på vilka som kandiderar, och där är nog en del namn förbrukade i förtid. De som suttit och visat vad de kan åstadkomma med retorikens hjälp har lite grann oddsen emot sig å ena sidan, å andra sidan har de ju rutin..


Skall man fortsätta att satsa på ett sittande lag och inte välta skutan? Eller skall man inse att skutan håller på att sjunka och därför bör den gamla skutan överges?


Grundläggande borde det vara att man skall rösta så att man som enskild individ under de närmaste fyra åren kan se alla sina medmänniskor i ögonen och säga: jag informerade mig så gott jag kunde, och nu står jag för mitt val. Sen är det de valdas sak att motsvara mina förväntningar, och dina.


Val handlar om förtroende. Har vi inte vunnit det skall du inte rösta på oss bara för att du inte hittar något bättre alternativ. Förtroende får man inte av att läsa partietiketterna, det får man genom att aktivt välja att lära känna kandidaterna. Har du gjort det så kan du rösta med gott samvete, Annars är det lite tombola..med en massa nitlotter för varje vinst!


Gott val i morgon då..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar