’Får jag sälja min dotter till slav’
Sedan några
år tillbaka gör en insändare succe’ på twittrar, bloggar och inlägg på FB. Den
startade enligt författaren som en humoristisk satir över ett förhållningssätt
i väsentliga livsfrågor som med fog kan ifrågasättas. ’Det som står i bibeln är sant
och gäller för oss i alla tider överallt.’
Förstår man
inte satiriska texter så förleds man dels att tro att författaren bokstavligen
menar vad han säger och att han kan försvara sina ståndpunkter genomtänkt och
helhjärtat. Det var knappast RS avsikt. Frågan som inleder insändaren var
riktad till någon präst som med något bibelord som utgångspunkt tagit ställning
mot samkönade parförhållanden eller partnerskap. I kommentarerna till
insändaren på bland annat Facebook ställs frågan om ’någon präst vågar besvara
insändaren’. Frågan är fel ställd. RS
ställer en serie retoriska frågor som han inte väntar sig svar på. Han
är nämligen i förd med att med satirens hjälp löjliggöra alla motståndare redan
i utgångsläget. Med en sådan attityd som utgångspunkt kan man inte ens börja argumentera.
Men låt mig
anta att han menar allvar med sina frågor. Insändaren omfattar så många citat
ur texterna i så många enskilda frågor att ett svar skulle gå 500x utöver de
1500 tecken som en insändare får ha som genmäle. Det vet RS naturligtvis. Han sitter
således säker: ingen kan besvara hans utfall mot bibeln. Inte på hans villkor.
Således har han valt arena, valt vapen och bestämt utgången: de som säger emot
honom försvarar allt det han ifrågasätter. Snyggt jobbat. Men det skapar inget
samtalsklimat. Han har redan bestämt sig för sin hållning. Hans credo finns på
hans egen sida på nätet.
Jag har
ingen prästtjänst men jag är sedan snart sextio år ganska väl hemma i bibeln.
Har till och med ett förflutet som bibellärare. Och skulle jag antyda en
riktning för något slags genmäle så vore det att ifrågasätta hans sätt att använda bibeln. Det
är nämligen så att man bara genuint kan kritisera och ifrågasätta vad man
faktiskt kan visa att man har förstått. Satirikerns sätt att citera bibeln kan
närmast liknas vid en sparvs landning i en hög med hästskit, ångande och varm,
hittar ett osmält havrekorn, pickar i sig det, flaxar upp på en gren och hävda ’Jag
har dödat en häst!’
Om jag skulle
tackla varje enskild lustifikation över de texter som RS slängde sig med i sin
dräpande drapa skulle det som sagt bli en bok. En tjock och kanske nödvändig bok.
Jag skall
begränsa mig till att göra några anteckningar som kanske kan få hans insändare
att ses i ett något annat ljus än det han själv vill få den att framträda som.
För trots att hans humoristiska satir är just bara det så försvarar han med den
sin livshållning. Satiren är tillika en del av hans credo.
Att i bibeln
hitta försvar för sin egen världsbild och göra andras tolkning till åtlöje är
en urgammal sport. Den har i alla tider funnits på agendan för de troende. Det
är den fallgrop som alla förr eller senare faller i. Och det första offret i
alla sådana krig är sanningen. Vad är sanningen om bibeltexterna? ’Det står
skrivet, men det står också skrivet.’
Bibeln
består av ord sammanfogade på ett visst sätt till en hel och omfattande helhet.
Varje enskild mening kan bara förstås utifrån de hänvisningar som texten i sig
själv har. Det finns en ’kontext’ i vilken det man läses måste förstås. Alla
citat från Moseböckerna har så att säga en hemvist i ett visst landskap. Ta dem
ur landskapet och de är lika förbryllande som havrekornet taget ur hästlorten.
Känner man inte till hästen fattar man inte dyngan, vet man inte att hästar
äter havre är förekomsten av havre i dyngan obegriplig. RS känner i den
meningen varken hästen eller havren, men tror sig vara expert på dynga.
Så: får jag
sälja min dotter till slav? Moseböckerna beskriver ett folk som sedan
fyrahundra år varit ett underordnat tjänstesläkte och på de senaste deceenierna
ett rent slavfolk under Egypten. Slaveriets avvarter och förödande pogromliknande
hänsynslöhet från härskarna över slavarna är i fyrahundrårigt folkminne.
Slaveriet är en av det sociala systemets mest utpräglade faktorer i hela
omvärlden. Lagstiftningen om slaveri och därmed sammanhängande problem är till
för att humanisera en verklighet som redan finns.
Det är bara genom att avstå från RS.s lösryckande av citat som man ens kan ana helheten. Man måste läsa, inte bara vad man vill utan vad som också står. Att sälja någon som slav å ena sidan, eller städsla någon för en viss tidsperiod till tjänst å andra sidan, att göra avtal om ett arbetes omfattning och utsträckning i tid är alltså roten till begreppet. Antingen är man fri att arbeta för sig själv, eller ofri och måste arbeta åt någon annan. Det enda man inte slipper är att arbeta. För den som inte vill arbeta skall heller inte äta.
Det är bara genom att avstå från RS.s lösryckande av citat som man ens kan ana helheten. Man måste läsa, inte bara vad man vill utan vad som också står. Att sälja någon som slav å ena sidan, eller städsla någon för en viss tidsperiod till tjänst å andra sidan, att göra avtal om ett arbetes omfattning och utsträckning i tid är alltså roten till begreppet. Antingen är man fri att arbeta för sig själv, eller ofri och måste arbeta åt någon annan. Det enda man inte slipper är att arbeta. För den som inte vill arbeta skall heller inte äta.
Slavar
skulle alltså kunna finnas därhelst någon saknar förutsättning för
självförsörjning. Oavsett skäl blir den som saknar egen jord tvingad att arbeta
för någon som har jord. Den som tar jobb på Malmöteatern är en slav under samma
betingelse. Man kan välja att sälja sig själv till denna träldom, man kan bli
tvungen att sälja sina barn till det, man kan köpa någon annans tjänst för en
tid. (max 6 år enligt samma text) Villkoren för denna slavtjänst är utmärkt väl
beskrivna: human behanding, okränkt heder, skäliga livsvillkor etc. Allt det
framgår av texten men det hoppas RS över för hans syfte är inte att förstå
slaveriet utan det är att smäda bibeln och den som tror på bibeln i någon som
helst mening.
Får jag
sälja min dotter som slav under de villkor som 2 Mos 21 anvisar?
Svar: Ja, under följande förutsättningar: Om du
är jude, bor i Israel under århundradena
mellan 1800 och 400 före Kristi födelse och om du är på obestånd och
saknar både egen försörjning och mat åt
dina barn, men bara för en begränsad tid och under förutsättning att slaveriets
oönskade konsekvenser noga kontrolleras.
Lustigt: hur
kände man igen en livstidslav? Den som efter avtjänade sex år tyckte att han
hade det bättre som löntagare åt en jordägare än att återvända till det land
han kom ifrån, han sa att han ville förbli i tjänst hos denne markägare,då fördes han till dörrposten, en
syl stacks genom örsnibben och en guldring träddes genom örat. Man kände igen
de permanent städslade genom ring i örat.
Det är inte alldeles omöjligt att dagens ringbärande är uttryck för ett mera subtilt slaveri.
Det är inte alldeles omöjligt att dagens ringbärande är uttryck för ett mera subtilt slaveri.
Innan något
alls sägs om slavar eller börjar det med ett upprop: ’Hör Israel, du skall
älska Heren din Gud av allt din kraft och allt ditt förstånd och din nästa
såsom dig själv’. Den texten gjorde sig RS inte lustig över.. varför inte det?
Om han så lättvindigt kastar ut hela bibeln som varande en skröna av maktgalna
präster så visar han att han verkligen inte har förstått något om vare sig den
verklighet som är hela bibelns eller den funktion och roll som lagtexterna
har. Och framför allt, han har inte
förstått att den Gud som gav lagstiftningen fortfarande avser att föra hela
mänskligheten till svars för hur den har levt och burit sig åt. Slavägare som
slav. Även om kriterierna för den lagföringen är radikalt annorlunda under det nya testamentet.
RS:s skrev
en satir. Men som BeeGees sjöng i en av sina mest gripande
sånger: ’I started a joke and set the whole world laughing… but I didn’t see
that the joke was on me.’
Rather sad,
don’t you think..
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar